woensdag 26 mei 2010

Oud-leerlingen

Afgelopen vrijdagmiddag hadden zich ruim 60 oud-leerlingen verzameld in de nieuwe wintertuin om onze 5vwo-leerlingen van nu te vertellen over hun studiekeuze en studentenleven. Deze terugkomdag van oud-leerlingen is altijd een succesvolle activiteit, in ieder geval voor de oud-leerlingen zelf en voor ons docenten. Het is een reünie in het klein.
Dit keer was ik extra weemoedig bij het zien van die jonge studenten.
Al twee jaar geef ik geen les meer, omdat lesgeven niet met mijn werkzaamheden als conrector te combineren is. De oud-leerlingen die vrijdagmiddag de school bezochten, waren de laatste leerlingen die ik naar het eindexamen heb mogen begeleiden. En ik moet zeggen, het bracht heerlijke herinneringen bij me terug! Fijn om weer eens leerlingen te spreken die me nog kennen als hun docente Nederlands.
De eerste opmerking die ik van een student te horen kreeg: "Mevrouw Derks, wat leuk u weer te zien, ik zal nooit vergeten hoe u de betekenis van een anagram uitlegde: Kids learn!" Ik heb het inderdaad eens onder een proefwerk gezet, als anagram van mijn naam.
Zijn buurman riep meteen uit: "Nee, het was toch Lik anders?!" Geschrokken en met een beetje schaamrood dat ik niet kon verbergen, gaf ik toe dat ik deze variant nog niet kende. Even in gedachten nagaan... ja inderdaad ook een anagram van mijn naam... Hmmm, maar weer snel vergeten.
Nee, dan het mooiste anagram, dat nog opging enkele jaren geleden, toen ik nog volop in het primaire onderwijsproces zat: Slank dier. Het blijft de mooiste, maar helaas niet meer zo toepasselijk.
Ach, de herinnering aan een slank dier en aan enthousiaste leerlingen.. Dit schooljaar ben ik al weer 25 jaar op Theresialyceum. Waar blijft de tijd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten